söndag 12 juni 2011

Vad jag gör om dagarna (lite sådär ego)

Under sommarlovet pluggar jag 15 poäng genusvetenskap vid Lunds universitet. Det är verkligen superintressant. Annars pluggar jag till socionom också vid lu och ska börja tredje terminen till hösten. Under första och andra terminen kom vi in på genus lite då och då. Tyckte det var så intressant att jag anmälde mig till en sommarkurs. Tror det kan vara bra att vara "genusmedveten" i det sociala arbetet, givetsvis annars också. Förra veckan läste jag kursboken "Feministisk teori i rörliga bilder" (Tollin, Katharina & Törnqvist, Maria) vilken var en bra och intressant bok. De presenterade olika feministiska teorier (liberalfeminism, radikalfeminism, postkolonial teori, queerteori av Judith Butler och cyberfeminism) och relaterade varje perspektiv till en film. På så sätt blev teorierna mer lättillgängliga. Ett jättebra upplägg. Det känns som att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om genus, feminism och normalitet. Det är verkligen ett spännande ämne och som ger en mycket att fundera över. Som vanlig är alla tankar huller om buller i huvudet men ska nog försöka knåpa ihop något inlägg i framtiden om tankar och funderingar kring genus och normalitet.

1 kommentar: